دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی من

هر انچه که در سیاست واقتصاد وفرهنگ ومذهب مرا حساس کند البته با اجازه اقای پینوکیو

دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی من

هر انچه که در سیاست واقتصاد وفرهنگ ومذهب مرا حساس کند البته با اجازه اقای پینوکیو

دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی  من

لبیک یا رسول الله صلی علیه واله وسلم
یا رسول الله ما با ابزار اخلاقی و فرهنگی که تو برای ما به یادگار گذاشتی به جنگ با اهریمن های جدید می رویم

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۹
آبان

غروب عشق و قحطی عاطفه در غرب

اشاره
برای تقویت حسّ قدرشناسی و سپاسگزاری نسبت به آن چه داریم، یک راه میان‌بَر وجود دارد و آن دیدن حال و روز کسانی است که از آن بی‌بهره و یا کم بهره‌اند.
برای پاسداشت نعمت بزرگی که هنوز از آن بهره‌مندیم، خوب است نیم نگاهی داشته باشیم به جوامعی که به این نعمت ممتاز خداوندی با عناوینی گوش‌نواز و دل فریب چوب حراج زدند و امروز تازیانه‌ی عذاب این گناه کبیره بر سر و روی افسرده شان نواخته می‌شود، « غرب» را می‌گویم! یعنی همان سرزمین تاریکی که مدّتها است خورشید عشق از آسمان زندگی مردمانش غروب کرده است، و تمنّای یک جرعه عاطفه را در چشمان کم فروغشان می‌توان دید. بحران خانواده، طوفان خشم الهی است که طومار خوشبختی مردمان این غربتکده را در هم می‌پیچید. دلمان برایشان می‌سوزد. کاش می‌شد برایشان کاری کرد. امّا خیلی دیر شده است. بهتر است به فکر خودمان باشیم و از حال کسانی که حرمت خانواده را شکستند و با طوفان شیطانی شهوت مهار نشده تار و پود سعادت خود را گسستند، عبرت بگیریم. آنها به ما حسودی می‌کنند. از حسودی باید ترسید. از حسود باید به خداوند پناهنده شد:     ومن شر حاسدٍ اذا حسد[1] .
دیدن عمق فاجعه آسان نیست. هنر غربیان در بَزَک کردن و سانسور و پوشش نامرئی پشت صحنه زندگی تباهشان زبانزد است.
نگاهی عمیق می‌خواهد و دیده‌وری ژرف نگر تا از عمق فاجعه پرده بردارد! چه کسی بهتر از « آقا»ی عزیزمان

  • رهی طبری
۲۷
آبان

یوسف قرضاوی، از اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره «علل پیدایش گروه‌های تروریستی» استقبال کرد. قرضاوی در بیانیه‌ای که دفترش صادر کرده، این اظهارات را «غیرمنتظره و دیرهنگام» دانست و با این حال، از وی به دلیل این اظهارات «آزادانه و شجاعانه» تقدیر کرد. قرضاوی فرصت‌طلبانه، از رفسنجانی خواست تا «سیاست‌های ایران علیه اهل سنت»(!) کنار گذاشته شود. هاشمی رفسنجانی به‌تازگی گفته بود: «از لعنت گفتن به صحابه به داعش رسیدیم.» ولی نگفت اگر لعن گفتن عده‌ای معدود به صحابه سبب ایجاد داعش شده، پس چرا داعش، اهل سنت را در عراق و سوریه قتل‌عام می‌کند. این به این معناست که ایجاد داعش چیزی فراتر از این ادعاهای هاشمی است و کار آمریکا و صهیونیست‌ها‌ و برخی کشورهای منطقه است!

  • رهی طبری
۲۶
آبان

تشدید بیماری و درگذشت زنده‌یاد مرتضی پاشایی، خواننده جوان کشور یکی از موضوعات اجتماعی بود که طی هفته‌ گذشته بخشی از جامعه را به خود مشغول کرده بود. طبق معمول برخی از فرصت‌طلبان در کمین نشسته خارج از کشور و همراهان داخلی آن‌ها تلاش کردند با سوءاستفاده از این مسئله مشکل‌آفرینی کنند که با هوشیاری خانواده آن مرحوم و حضور آگاهانه و به‌موقع برخی از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، ناکام ماندند. فرصت‌طلبان با ادعای تقبیح موسیقی در جمهوری اسلامی ایران و پنهان داشتن گرایشات دینی خانواده مرتضی و حتی علاقه دینی وی که با وجود مریضی در آستانه سفر به بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) بود و همچنین پرهیز از بیان روضه‌ای که پدرش در مراسم مقابل تالار وحدت خواند و اعلام کرد که فرزندش در آخرین روزهای زندگیش از او خواسته تا این روضه را برایش بخواند، درصدد برآمدند تا با مصادره آنچه که پیش‌امد تصویر وارونه‌ای از مرتضی پاشایی، هوادارانش و موضع کلان فرهنگی نظام نشان دهند که در این اقدام نیز با شکست مواجه شدند و موضوع در مسیری خلاف برنامه و خواسته آن‌ها پیش رفت و نظر خانواده وی که روند طبیعی و آرامش را خواستار بودند، تأمین شد و دست فرصت‌طلبان خالی ماند.

  • رهی طبری
۲۶
آبان

اشاره
اینک دختر و پسر عزیز جوان ما خوب می‌دانند که هدف اصلی در «ازدواج» و نتیجه‌ی عالی این پیوند مقدّس «تشکیل خانواده» است.
  
در روزگار ما همه از خانواده می گویند و دغدغه‌ی خانواده را دارند. جامعه شناسان اولین حلقه‌ی شکل‌گیری بنیان جامعه را خانواده می‌دانند. روانشناسان ریشه‌ی حالات روانی انسانها را در خانواده جستجو می‌کنند. دانشمندان تربیت، نقطه‌ی عزیمت تربیت را خانواده می‌دانند و مصلحان اجتماعی هر نوع تحول صلاح گرایانه را منوط به خانواده می‌دانند و...
  
به راستی خانواده چقدر اهمیت دارد؟
  
نظر اسلام در این باره چیست؟
چگونه می‌توان شالوده‌ی خانواده را محکم کرد؟
و...
شنیدن سخنان رهبر عزیز به عنوان یک دانشمند برجسته‌ی اسلامی و متفکر زمان شناس در ترسیم جایگاه خانواده و نقشهای گوناگون آن برای جوانانی که در آغاز تشکیل این نهاد پُر ارج هستند، راهگشاست:

  • رهی طبری
۲۲
آبان


  • رهی طبری
۲۲
آبان


  • رهی طبری
۲۲
آبان


  • رهی طبری
۲۲
آبان

ازدواج؛ ناموس طبیعت، دستور شریعت

اشاره
اینک لحظه‌ی پر شکوه یک پیوند آسمانی از راه رسیده است.
  
دو رهرو جوان می خواهند بر اساس خواست و رضای خداوند، دست در دست هم، راه زندگی را به سوی هدف والای آن سیر کنند.
  
راستی! این چه میثاق عمیق و مهمی است!
  
طبع و غریزه، «زوج» می خواهد. روان پر تلاطم، «همسر» می طلبد. روح بی قرار، بدون«او» احساس نقصان و کمبود می کند. خداوند هر یک را بدون دیگری نمی‌پسندد و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله «ازدواج» را سنت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به نیمی از دین معرفی می‌کند.
  
می خواهند بیشتر بدانند تا با هشیاری «بله» بگویند.
  
شنیدن از این «سید» چقدر مغتنم است.
  
خوشا بحالشان

  • رهی طبری
۲۲
آبان

استقلال یکی از اهداف و فلسفه‌های شکل‌گیری جمهوری اسلامی است که به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران علوم سیاسی، ایرانیان در طول تاریخ پیوندی غیرقابل‌انکار با مفهوم استقلال داشته‌اند. در علم سیاست، یک بازیگر زمانی استقلال دارد که بتواند خارج از اجبارهای محیط منطقه و بین‌الملل، منافع ملی خود را دنبال کند و وابسته‌ی نظام بین‌الملل به شیوه‌ی غیرارادی نباشد.

 در دوره‌ی جنگ سرد، مفهوم استقلال از بار ارزشی و معنایی وسیع‌تری برخوردار بود، اما در عصر اطلاعات و فرایند جهانی شدن، استقلال همانند خودکفایی و توسعه‌ی درون‌زا مورد انتقاد قرار گرفته است. البته ایران نه تنها در جنگ سرد و عصر اطلاعات، که در سراسر تاریخ، همیشه یکی از اهداف و هویت نظام سیاسی خود را بر اساس استقلال تعریف کرده است.

 استقلال ارتباط زیادی به تاریخ، مذهب، زبان و هویت ملی یک کشور دارد. کشورهای بی‌ریشه و تاریخی که ناگهانی براساس توافقات محیط بین‌الملل زاده می‌شوند دارای ذخایر تمدنی مناسبی جهت شکل‌دهی مشروعیت‌های اصیل در عصر جدید نیستند و با هر جریانی جهت عوض می‌کنند.

ایران به‌مثابه‌ی واحد سیاسی قدرتمند و باسابقه در طول تاریخ، هویت ملی خود را حفظ کرده است و حتی در اوج شکست و بحران، هیچ‌گاه به‌خصوص به لحاظ اندیشه و فرهنگ وابسته نبوده است. در دوره‌هایی به علت هجوم اقوام و قبایل بیابانگرد، استقلال ایران مورد تعرض قرار گرفته است، اما نخبگان ایران با روحیه‌ی رواداری و مهارت خاص، دوباره ققنوس کشور را از خاکسترهای به‌ظاهر خاموش پرواز داده‌اند و استقلال ایران را حفظ کرده‌اند.

  • رهی طبری
۲۱
آبان
افراط‌گرایی اسلامی، عنوانی است که بر گروه‌های اسلامی که از مبانی تکفیرگرایی و سلفی‌گری تغذیه فکری شده و رویکرد جهادی را در برخورد با دشمنان خود پی می‌گیرند، اطلاق شده است. در واقع شاخصه‌ی اصلی این جریان، استفاده از حربه‌ی تکفیر در برابر دشمنان و الگوی عملی مبتنی بر جهاد است. توجه به اندیشه و رفتار جریانات سلفی آشکار می‌سازد که مفهوم جهاد در نزد جریان تکفیری بیش از همه‌ی مفاهیم دیگر اسلامی، دچار قلب مفهومی شده و مورد استفاده‌ی ابزاری قرار گرفته است. لذا در این مقاله تلاش داریم تا مبانی اندیشه‌ی جهاد و حدود و ثغور آن را در مکتب اهل سنت بررسی نموده و به تطبیق رفتار جریانات سلفی تکفیری بپردازیم
  • رهی طبری