دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی من

هر انچه که در سیاست واقتصاد وفرهنگ ومذهب مرا حساس کند البته با اجازه اقای پینوکیو

دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی من

هر انچه که در سیاست واقتصاد وفرهنگ ومذهب مرا حساس کند البته با اجازه اقای پینوکیو

دغدغه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی  من

لبیک یا رسول الله صلی علیه واله وسلم
یا رسول الله ما با ابزار اخلاقی و فرهنگی که تو برای ما به یادگار گذاشتی به جنگ با اهریمن های جدید می رویم

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۶
آذر

نیک‌آهنگ کوثر، کاریکاتوریست نشریات زنجیره‌ای که پناهندگی به غرب را نیز در کارنامه‌اش دارد، با اشاره به سخنان مدیر مسئول کیهان در دانشگاه تهران که گفته بود سران فتنه به آمریکا پیشنهاد افزایش تحریم‌ها را داده بودند، نوشت: «من شخصاً در سال 1389 شاهد تلاش حامی موسوی (مهدی هاشمی) برای تشدید تحریم‌ها بوده‌ام

اتفاقاً او را زیر سؤال بردم که چطور می‌تواند با وجود اینکه پدرش رئیس مجلس خبرگان و یکی از پایه‌های نظام است، به‌دنبال ارتباط با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای این کار باشد. درست در همان محدوده زمانی هم یکی از دوستان ایرانی عضو یک اتاق فکر معتبر واشنگتن به من گفت که فرزند رئیس وقت مجلس خبرگان با او تماس گرفته تا عاملی برای انتقال اطلاعات به دولت اوباما علیه احمدی‌نژاد برای اعمال تحریم شود. او هم تعجب کرده بود.»!

  • رهی طبری
۲۶
آذر


حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا و مسائل پیرامونی آن، بررسی دوباره مسئله اعطای «پناهندگی سیاسی» را ضروری ساخته است. در گروگان‌گیری اشاره‌شده، یک ایرانی پنجاه‌ساله به نام «محمدحسن منطقی» که پس از تغییر مذهبش، خود را «هارون مونس» نامید و به «شیخ‌ هارون» شهرت یافت، پس از گروگان‌ گرفتن چند نفر در رستورانی در سیدنی، با حمله پلیس به رستوران‌، به همراه دو گروگان کشته شد.یکی از مؤلفه‌های اصلی که غربی‌ها با وجود آن، به اتباع بیگانه «پناهندگی سیاسی» می‌دهند، مخالفت سیاسی پناه‌جو با حکومت کشور متبوعش است که این مسئله سبب شده تا افراد عادی و غیرسیاسی که خواهان «پناهندگی» هستند، به ورود به عرصه سیاسی و انجام رفتار ضدحکومتی روی آورند و در این باره سابقه و پرونده‌ای پیدا کنند تا به‌گمان خود، راحت‌تر پناهنده شوند.

در لابه‌لای این گروه از پناهندگان، افرادی یافت می‌شوند که حتی چنین مؤلفه‌ای را هم ندارند. کشورهای غربی معمولاً از این پناهندگان علیه کشورهای متبوعشان استفاده ابزاری می‌کنند و آن‌ها را وامی‌دارند تا به‌نحوی به کشورشان خیانت کنند. اعطای پناهندگی سیاسی به «هارون مونس» در سال 1996 از دو منظر بسیار تأمل‌برانگیز است: 1- وی فاقد پیشینه سیاسی قابل‌ اعتنا است. 2- به جرم کلاهبرداری در ایران تحت تعقیب و دارای سابقه روحی روانی بوده است.وزارت خارجه ایران در زمان گروگان‌گیری اعلام کرد که در سال‌های اولیه پناهنده شدن فرد مذکور، بارها مشکلات وی را به اطلاع مقامات استرالیا رسانده است و حتی سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، اعلام کرد به دلیل اتهامات «محمدحسن منطقی» در ایران، از دولت استرالیا تقاضای استرداد وی را داشتیم که پاسخ دادند: چون با شما توافق‌نامه استرداد مجرمان را نداریم، او را تحویل نمی‌دهیم. ایرانی بودن گروگان‌گیر، بازتاب رسانه‌ای گسترده گروگان‌گیری، تغییر مذهب وی، انتشار اخباری دال بر انتساب وی به داعش، پیروی بدون چون و چرای دولت استرالیا از سیاست‌های آمریکا و وجود برخی مشکلات داخلی در استرالیا ایجاب می‌کند از منظر دیگری به این موضوع نگاه شود. از این منظر، دولت استرالیا سه هدف را دنبال می‌کرده است: 1- افزایش ایران‌هراسی 2- تشدید اسلام‌هراسی 3- توجیه محدودساختن آزادی‌های فردی در استرالیا که به بهانه در معرض تروریسم قرار داشتن این کشور، انجام گرفته است. اما آنچه که نیل به این اهداف را با تردید مواجه ساخت، سخنان نخست‌وزیر استرالیا در نشست خبری همزمان با این گروگان‌گیری بود که با توجه به مجموعه اتهامات وی در استرالیا گفت: «چطور فردی با این سابقه و اتهامات گوناگون، در فهرست افراد تحت‌نظر نبوده و با چه توجیهی چنین فردی آزادانه در جامعه رفت‌‌وآمد می‌کرده است؟!» پاسخ حقیقی به این پرسش، راز معمایی است که طراحان سیاسی امنیتی استرالیا نتوانستند هنرمندانه آن را اجرا کنند!

  • رهی طبری
۲۴
آذر


 یک روزنامه سعودی در مواضعی گستاخانه، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و فتنه‌انگیزی در جنوب کشورمان دعوت کرد! روزنامه سعودی «الوطن اونلاین» در مطلبی از جانب گروهک تجزیه‌طلب موسوم به «حزم»، از کشورهای عربی خواست از توطئه‌ای که هدف آن ضربه زدن به امنیت مناطق جنوبی کشورمان است، پشتیبانی کنند. «عباس کعبی» رئیس کمیته اجرایی گروهک «حزم» در مصاحبه با این روزنامه سعودی ادعا کرد که حمایت کشورهای عربی و دیگر کشورها از این طرح بر اساس توافق‌های بین‌المللی است و به معنای دخالت در امور داخلی ایران نیست! رئیس کمیته اجرایی گروهک حزم، با ادعای این که «تهران در حال سوء‌استفاده از ثروت‌های نفتی اعراب است»، خواستار پوشش و حمایت کشورهای عربی از این گروهک شد. روزنامه سعودی الوطن خاطرنشان کرد که گروهک حزم هفته گذشته نیز در پایان نشست کشورهای عضو شورای همکاری در دوحه، در پیامی به شرکت‌کنندگان در این نشست، مشارکت اعضای این گروهک در هرگونه طرح‌های عربی و منطقه‌ای ضدجمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.
  • رهی طبری
۲۴
آذر

جوانان احساس می‌کنند دین یعنی آنچه که دیندارن بدان عمل می‌کنند، غافل از اینکه دین مجموعه قوانین خداست ولی دیندارن انسانهایی هستند که بدان عمل می‌کنند و احتمال خطا در ایشان است.

انتقاد به وضع موجود از روحیات نسل جوان است و با همین روحیه و انرژی مثبت و آرمانخواهی است که دست به اعمال خارق‌العاده می‌زنند تا ناممکن‌ها را ممکن کنند. این انتقاد در حوزه‌های متعدد دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد، در این مقال سعی بر آن است تا به برخی از علل نارضایتی جوانان از دین یا به تعبیر بهتر متدینین اشاره شود.  

بی‌شک عبارت دین‌گریزی برازنده نسل جوان ما نیست نسلی که بارها و بارها پایبندی خود به قوانین دین مبین را نشان داده و در عمل مجری قوانین اسلام بوده است.

هرجا مشکلی در جامعه به وجود آمده نسل جوان خواستار اجرای قوانین الهی در جامعه بوده است این یعنی که نسل جوان نه تنها دین‌گریز نیست بلکه دین‌پذیر به معنای واقعی کلمه است. 

جوانان دین را قبول دارند و خواهان اجرای قوانین دین در جامعه و حتی در سطح جهان هستند ولی وجود برخی مشکلات که این مقال درصدد بیان آنها است باعث بوجود آمدن برخی نارضایتی‌ها در بین نسل جوان شده است که در میان روشنفکران از آن به «عدم کارآمدی دین در جهان امروز» یاد می‌شود.

  • رهی طبری
۱۹
آذر

بانکداری اخلاقی

سابقه‌ی وضع ضوابط اخلاقی در بین اصحاب تخصص‌ها و مشاغل، به هزاران سال پیش می‌رسد. سوگندنامه‌های پزشکان، قاضیان، بنایان، معماران و امثال آن‌ها، نمونه‌هایی از این اسناد هستند. از چهار سده پیش در داخل گیلدها و اصناف اروپایی، میثاق‌نامه‌های اخلاقی تدوین و تعهد شده است که اعضای گیلد یا صنف از اقدام به بعضی از امور امتناع ورزند و نسبت به انجام برخی رفتارها آن‌ها را ملزم می‌کند. چندین قرن پیش از آن نیز در ایران بین پیشه‌وران اخوان‌الصفا، چنین میثاق‌هایی به نام فتوت‌نامه برقرار بوده و همه‌ی جوانمردان به آن‌ها سوگند می‌خورده‌اند تا رعایت جانب منافع و حقوق جامعه و ضعیفان را بنمایند.

  • رهی طبری
۱۹
آذر

  چهارده تشکل دانشجویی شیراز در بیانیه‌ای سرگشاده، اظهارات هادی غفاری از فتنه‌گران فتنه 88 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «فتنه‌گر مورد اشاره در بخش‌هایی از سخنان خود با تاختن به نظام مظلوم اسلامی، آن را ارباب و رعیتی می‌نامد؛ اما مشخص نمی‌کند که ارباب او کیست جز آمریکا و اسلام آمریکایی؟! این سرمایه اسرائیل در ایران، با فراموشی عمدی و یا آلزایمر می‌گوید: «فتنه 88 را اصول‌گرایان ایجاد کردند.» کیست که صدای نه غزه نه لبنان آقایان را نشنیده باشد؟! کیست که آتش زدن مسجد لولاگر را ندیده باشد؟! کیست که آتش زدن بیرق عباس را از خاطر برده باشد؟! کیست که صدای آقایان را از زبان منحوس دشمنان انقلاب به‌ویژه شبکه بهائی بی‌بی‌سی و ذوق‌زدگی مصاحبه اختصاصی آقایان با صدای آمریکا، صدای کشوری که از هواپیمای مسافربری تا دانشمندان هسته‌ای ایران، هدف مزدورانش است را نشنیده باشد؟! و به‌راستی کیست که صدای توفان به‌خروش‌آمده از سر غیرت مردم ایران را نشنیده باشد؟! به‌راستی جز این است که آقایان کر و کورند؟! حوادث شب 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز باعث شد دم خروس آقایان بیرون زده و حرف‌های سیاه‌دلان و دلدادگان اسلام آمریکایی که چون کینه بدر و احد، بر دلشان سنگینی می‌کرد؛ بر حلقوم کثیفشان جاری شود... آقایانِ مسئول، ما بعد از این بیانیه نمی‌دهیم. ما به بند میم وصیت‌نامه امام روح‌الله عمل خواهیم کرد.»

گفتنی است سیدمجتبی میرابراهیمی، دبیر هیئت نظارت بر تشکل‌‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دعوت‌کننده هادی غفاری بود،در این باره گفته است: «در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه‌‌های استان در استانداری اعلام کردیم که برای صدور مجوز سخنرانی، هنوز منتظر جواب استعلام از دستگاه‌‌های امنیتی هستیم که مسئولان استانداری عنوان کردند نیازی نیست منتظر جواب باشید! و مراحل بعدی کار را پیگیری کنید.»

  • رهی طبری
۱۹
آذر

بالاتر از واقعیت

اشاره
تشکیل خانواده در نگاه خداوند، یعنی خیمه زدن در کنار چشمه‌ی « مودّت» و مودّت یعنی محبّت عمیق، با طراوت، آشکار و پُر سرو صدا.
وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَة[1]
سر منشأ این چشمه جوشان، اقیانوس بی‌ساحلِ مِهر الهی است. خدای رحمنِ رحیم و رئوف لطیف، به اراده‌ی حکیمانه خود، جذبه‌‌ای از این شعله آسمانی را میان زوجِ جوان قرار می‌دهد تا از آینه‌ای نزدیک و به مدد اندیشه‌ای بادوام، هر یک به تماشای نشانه‌ای برجسته از آیات جمال و لطف الهی بنشینند. و از دست یار خویش جام مهر الهی بگیرند و کامیاب شوند.
 
اِنَّ فی ذَلِکَ لأیَةً لِقَومٍ یَتَفَکّرونَ [2]
این محبّت، گِرهی است که خداوند به دست لطف خویش بین دو قلب جوان می‌اندازد و مِهریه‌ی عرشیِ یک پیوند ماندگار و با طراوت است. سرمایه‌ای است که اگر حفظ شود، زندگی را حفظ می‌کند. و اگر به کار افتد، آن را رونق می‌بخشد. تلخیها را شیرین و سختیها را آسان می‌کند. و اگر به شایستگی سپاس این نعمت بزرگ گذارده شود، راه دست یابی به کیمیای محبّت الهی را هموار می‌سازد.
زن و شوهر با این دستمایه پُر ارج می‌توانند به همه‌ی آرزوهای دیگر خود برسند و بهشت آسمانی را در زمین به تجربه بنشینند. به شرط آن که قدرش را بدانند و با هنرمندی از آسیبها نگهداریش کنند. چگونه؟ رهنمود « پیرِ مهر» بهترین راهنما برای عاشقان جوان است

  • رهی طبری
۱۷
آذر

 در حالی که مراسم گرامیداشت 16آذر امسال در فضایی غیر دانشجویی و بدون حضور و سخنرانی بسیاری از تشکل‌های دانشجویی مهم برگزار شد، برای اولین بار، نماینده سازمان دولتی جهاد دانشگاهی در حضور رئیس‌جمهور سخنرانی کرد! «ب.م» که فرزند خانم «الف. ب» از اعضای فعال حزب منحله مشارکت و معاون اجتماعی وزیر کشور در دولت خاتمی است، در حالی به‌عنوان  نماینده جهاد دانشگاهی به ایراد صحبت پرداخت که در فتنه 88 در موضع‌گیری‌های تند سیاسی خود، خواستار «مبارزه مسلحانه» علیه جمهوری اسلامی شده بود!

   وی که به‌عنوان نماینده این نهاد در مراسم دیروز حضور داشت، در سال‌های اخیر به‌دلیل اشتغال به تحصیل، در جهاد دانشگاهی فعالیتی نداشته و هم‌اینک نیز به‌عنوان کارمند جهاد دانشگاهی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «مأمور» است. وی همچنین به‌تازگی با اصرار رئیس فعلی جهاد دانشگاهی قرار بود به‌عنوان رئیس یکی از سازمان‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی منصوب شود که با توجه به منفی بودن استعلام نامبرده، موضوع منتفی شد. این فعال فتنه در سخنان روز گذشته خود، فضای دانشگاه‌ها را در سال‌های اخیر «فضایی امنیتی توأم با بی‌اعتمادی و انگ‌زنی» توصیف کرد!  حال سؤال اساسی از گردانندگان این مراسم و به‌ویژه از رئیس جهاد دانشگاهی این است که با وجود تأکیدات فراوان مبنی بر مرزبندی شفاف با فعالان فتنه، چگونه یک فعال فتنه که به‌تازگی به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه نظام، نتوانسته حداقل صلاحیت‌های لازم را کسب کند، به‌عنوان نماینده یک نهاد انقلابی به سخنرانی می‌پردازد؟

  • رهی طبری
۱۷
آذر

شب گذشته هشت جنگنده رژیم صهیونیستی برای هفتمین بار از آغاز بحران سوریه و با سوءاستفاده از وضعیت این کشور و منطقه، دمشق را مورد حمله قرار دادند. گفته می‌شود در این حمله، مجموع انبارها و سوله‌های نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق و فرودگاه دیماس هدف قرار گرفته‌اند. هر چند که تاکنون رژیم صهیونیستی همانند حملات گذشته، رسماً حمله به سوریه را تأیید نکرده، اما تمام شواهد انجام این حمله از سوی صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» صبح امروز در گزارشی در توجیه این حمله نوشت: «این اقدام احتمالاً از بیم رسیدن موشک‌های دقیق و قدرتمند ایران به حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.»!

دیگر روزنامه‌های صهیونیستی نیز دلایلی چون؛ زدن سامانه ضدهوایی اس300 - که به‌تازگی روس‌ها در اختیار ارتش سوریه قرار داده‌اند - و موشک‌های یاخونت که ادعا می‌کنند در این انبارها بوده‌اند را انگیزه این حمله دانسته‌اند؛ اما شواهد از واقعیات دیگری خبر می‌دهد و به‌نظر می‌رسد صهیونیست‌ها برای برهم زدن توازن قوایی هستند که این روزها به نفع دولت سوریه و به ضرر تروریست‌های وارداتی ضد سوریه در میدان نبرد اتفاق افتاده است، چرا که این روزها ارتش سوریه موفقیت‌های زیادی در عرصه میدانی کسب کرده و این بار نیز صهیونیست‌ها همانند چند حمله پیشین و هنگامی که دولت سوریه پیروزی‌هایی را در میدان جنگ کسب می‌کند، برای تقویت روحیه تروریست‌های ضدسوری و زمین‌گیر کردن ارتش سوریه، دست به چنین حملاتی زده‌اند؛ اما صهیونیست‌ها باید بدانند که پاسخ جبهه مقاومت و ارتش سوریه به این گستاخی‌‌های صهیونیست‌‌ها زیاد طول نخواهد کشید و چنان ضربه‌ای بر پیکر نحیف و بحران‌زده این روزهای صهیونیست‌ها خواهند زد که دیگر جرئت انجام چنین حمله‌هایی را نداشته باشند؛ هر چند که انحراف افکار عمومی جامعه صهیونیستی و جهانیان از بحران کابینه این رژیم نیز می‌تواند دلیل خوب دیگری برای انجام این حمله باشد.

  • رهی طبری
۱۷
آذر

اخلاق که جمع خلق به معنای خصلت‌های نفسانی انسان اعم از فضائل و رذائل است می تواند علاوه بر اینکه باعث پیشرفت در دیگر شاخص های جامعه شود، برای مثال وجدان کاری و رعایت انصاف در فضای کار می تواند باعث بهبود فضای اقتصادی کشور شود، خود نیز به طور مستقل می تواند شاخصی برای ارزیابی یک جامعه باشد. رهبر معظم انقلاب با اشاره به امر اخلاق نکات مهمی را ذیل این مبحث اشاره کردند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

  • رهی طبری